Головна arrow Архів попередньої версії arrow Законодавство
Реклама
Маємо Концепцію захисту прав потерпілих Надрукувати
(Біржова торгівля № 19(53) від 25 травня 2004р.)

За повідомленням прес-служби Міністерства юстиції України, Урядовий комітет з питань оборони, оборонно-промислового комплексу і правоохоронної діяльності схвалив Концепцію забезпечення захисту законних прав і інтересів осіб, що постраждали від злочинів. Проект, розроблений Міністерством юстиції України, має на меті визначити напрямки державної політики в сфері надання допомоги потерпілим від злочинів і розвитку ефективної системи захисту їх прав і законних інтересів.

Як повідомив міністр юстиції України Олександр Лавринович, із прийняттям Концепції буде визначена концепція державної політики, у рамках якої буде здійснюватися комплекс заходів, що “максимально ефективними засобами забезпечать захист осіб, що постраждали від злочинів”.
Проектом пропонується поетапна реалізація Концепції. На першому етапі (2004-2006 роки) буде вивчений світовий досвід з питань захисту прав і інтересів потерпілих, а також розроблено законодавство з питань захисту прав та інтересів потерпілих і механізм реалізації їх прав.
На другому етапі (з 2006 року) буде впроваджена практика відшкодування потерпілим шкоди, заподіяної злочином, встановлені обсяги відповідного бюджетного призначення в загальному фонді державного бюджету, а також створені сприятливі умови для діяльності громадських організацій і фондів у сфері надання допомоги потерпілим. На другому етапі планується також забезпечення участі України у відповідних заходах щодо впровадження міжнародних принципів захисту потерпілих у рамках ініціатив ООН, Ради Європи, Європейського Союзу.
    Олександр Лавринович повідомив, що у відповідності зі статистичними даними лише протягом 2003 року в Україні від злочинів постраждало 352 тис. громадян. Сума збитків, заподіяних при цьому громадянам, склала близько 100 млн. гривень.
При цьому, за словами міністра, на сьогодні залишаються не визначеними основні напрямки державної політики і стратегія діяльності в цій сфері. Відсутня загальнодержавна програма забезпечення захисту прав і законних інтересів потерпілих. Крім того, мають потребу в рішенні питання про статус потерпілого і розширення його прав у карному процесі. Немає й механізму відшкодування потерпілим шкоди за рахунок держави.
“Хоча в багатьох випадках потерпілі можуть одержати, за рішенням суду, відшкодування заподіяної злочином шкоди, однак це рідко буває на практиці. А у випадках, коли особа, що скоїла злочин, не встановлена або коли вона ховається чи неплатоспроможна, відшкодування взагалі не здійснюється”, – підкреслив Олександр Лавринович.
За словами міністра юстиції, на сьогоднішній день потерпілий не має права на безоплатну правову допомогу, позбавлений можливості брати участь у багатьох слідчих діях. Законодавство не враховує інтереси потерпілих під час прийняття рішень щодо подальшого провадження у кримінальній справі, оскільки слідчий, зокрема, не зобов’язаний повідомляти потерпілому про напрямок справи чи про припинення слідства. Не повною мірою захищаються права потерпілого під час перегляду справи. Законодавством не передбачене обов’язкове надсилання постраждалому копії вироку, що ускладнює, а іноді навіть унеможливлює його своєчасне оскарження.
    Але найгострішою і соціально значущою проблемою, підкреслив Олександр Лавринович, є відсутність ефективного механізму відшкодування постраждалим матеріальної і моральної шкоди, заподіяної злочином.
* * *
Однак є уже в цьому напрямку і конкретні чинні на сьогодні законодавчі документи.
З 1 січня 2004 року набрав чи нності Закон України “Про поховання і похоронну справу”, що визначає загальні правові основи здійснення в Україні діяльності з поховання померлих, що регулює відносини, що виникають після смерті чи загибелі особи, щодо проведення процедури поховання, а також установлює гарантії належного ставлення до тіла (останків, праху) померлого і збереження місця поховання.
    За цим Законом утримання цвинтарів забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради за рахунок коштів місцевого бюджету. Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад також забезпечують охорону місць поховань. У випадку опоганення могил, місць сімейного поховання, навмисного руйнування чи викрадення колумбарних ніш, надмогильних споруджень і склепів відшкодування матеріального збитку здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету з наступним їхнім відшкодуванням за рахунок винних осіб відповідно закону.
О. Княжич
За матеріалами (ria.ua)

 

---------------------

Погода

Яндекс.Погода